Ikony z supraskiego muzeum.

 To muzeum jest bardzo klimatyczne. Supraskie ikony podzielono na kilka rodzajów. Są ikony przedstawiające Matkę Boską czy Pana Jezusa, ale również są ikony, które przedstawiają innych świętych. 







Jest tu kilkaset cerkiewnych ikon. Są to ikony z cerkwi, które już na Podlasiu nie istnieją. Dzięki dobrym ludziom ocalone od zniszczenia, w zakamarkach podlaskich domów przetrwały wszelkie zawirowania. 









 To piękne muzeum. Są tu nie tylko ikony, ale również fragmenty fresków  pochodzących z nieistniejących już cerkwi. 









W tym małym muzeum zgromadzono ok. 1500 ikon. Przeważają ikony przedstawiające Matkę Bożą. Jednak warto się tam wybrać, jeżeli ktoś uwielbia ten rodzaj muzeum. Ja miałam porównanie z tym znajdującym się w Sanoku. W tamtym muzeum było więcej " wyposażenia " niż samych ikon, tutaj jest na odwrót. Praktycznie nie ma cerkiewnych lichtarzy są tylko same ikony. 

Komentarze

  1. Nigdy w Supraślu nie byłem. A co do ikon, to ponoć są dziełem amego Boga. Ludzie je malują, ale prowadzi ich ręka boska.

    OdpowiedzUsuń
  2. Byliśmy i my. To piękne muzeum z bogatymi zbiorami, które są umiejętnie wyeksponowane a do tego nastrojowe oświetlenie i muzyka spowodowało, że wizyta tam zapadła głęboko w pamięci. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Znam tylko muzeum w Sanoku. W stronach Supraśla nigdy nie byłam. Widać bardzo ciekawe musi być to muzeum, tyle pięknych ikon. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam.
    Lubię ikony i wiele ich widziałem w prawosławnych cerkwiach na ikonostsach.
    Nie ma w nich podziały, bo te trzy "rodzaje" stanowią jedną całość.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki za przypomnienie wrażeń z moich odwiedzin tego niezwykłego Muzeum. Jakże żałuję, że nie kupiłam obrazu, który w muzealnym sklepiku tak bardzo mi się spodobał.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze.

Popularne posty z tego bloga

Blog

11 Listopada - Święto Narodowe.

Miękinia-koncert akordeonowy.