Ołtarze Szafiaste z elbląskiej katedry.

Chodząc w cichej zadumie po elbląskiej katedrze przyglądaliśmy się przepięknym ołtarzom szafiastym. Nazywane są też szafowymi lub też słyszy się nazwę Retabulum Szafiaste. Ołtarze te są typ nastawy, która znana była w epoce gotyku w części północnej Europy. Nazwa szafiaste wzięła się stąd, że ołtarze te przypominały szafkę, w środku której umieszczano figury Jezusa czy Maryi. 


Ołtarz Szafiasty znajduje się w krakowskim kościele mariackim, te które my widzieliśmy stoją w katedrze w Elblągu. Ołtarze te to tak naprawdę początki obrzędów liturgicznych. Gdy kościoły były orientowane czyli prezbiterium było skierowane w stronę Jerozolimy. 



Te przepiękne ołtarze są bogato zdobione. Wnętrze przedstawia sceny maryjne lub ukrzyżowanie Jezusa. A na drzwiach są płaskorzeźby lub malowidła. 





Ołtarze szafiaste spotykane są w wielu gotyckich kościołach, ale  aż tylu nie widziałam nigdzie. 




Są po prostu przepiękne. Staliśmy przed nimi jak zaczarowani. 

Komentarze

  1. Bardzo ciekawe szafiaste ołtarze ja widzialam w Świnoujściu pw.Chrystusa Króla serdeczności ,pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Tyle rzeczy można dowiedzieć się z blogów. Pierwszy raz słyszę o takich ołtarzach. Musiałam sprawdzić w internecie czy nie zaszła jakaś pomyłka. A jednak są takie ołtarze.
    Od czasu do czasu zaglądam na Twój blog i dopiero dzisiaj odważyłam się na napisanie komentarza. Teraz blog dobrze wygląda.
    Basia

    OdpowiedzUsuń
  3. Faktycznie. Od takich ołtarzy trudno oderwać oczy.
    Są bardzo piękne. W katedrze w Bardejovie widziałam bardzo podobne.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne. Tam nie byłam, a warto.

    OdpowiedzUsuń
  5. No to teraz trzeba mi do Elbląga. Takie ołtarze to rzadkość w naszych kościołach. Lubię gotyk w całej okazałości.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Widziałem i potwierdzam, są naprawdę piękne. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. They look as though they could be stunning to look at but some look a little fuzzy

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze.

Popularne posty z tego bloga

Blog

11 Listopada - Święto Narodowe.

Miękinia-koncert akordeonowy.