Cerkiew p.w. Opieki Matki Bożej w Komańczy.

Jeżdżąc  bieszczadzkim szlakiem cerkiewnym trafiliśmy do Komańczy, to tutaj był przetrzymywany kardynał Stefan Wyszyński. Znajduje się tu maleńka cerkiew prawosławna. 



To prawdziwa perełka, Już z daleka widać było jej baniaste hełmy, być może dlatego, że odbijały promienie słoneczne. 




Otoczona jest kamiennym murkiem. Na jej terenie znajdują się dwa cerkiewne krzyże, to prawdopodobnie dwa nagrobki. Bardzo nas zainteresowały te krzyże, są jakże inne od naszych katolickich.




Prawosławne cerkiewki mają niebieskie otoczki. Obecna cerkiew stoi w miejscu istniejącej tu wcześniej, a która w 2006 roku spłonęła. To budowla konstrukcji zrębowej orientowana na wschód. Jest zbudowana w stylu wschodniołemkowskim. Tych świątyń zostało tylko trzy, pozostałe są w Turzańsku, Rzepedzi, Szczawnem.




Kopuły te są charakterystyczne dla wschodniej części regionu łemkowskiego. Zawsze mnie interesowali Łemkowie, ich styl życia, religia,budownictwo. Obecnie modlą się w niej prawosławni, ale do roku 1963 należała do grekokatolików. Leży ona na Szlaku Architektury Drewnianej. Cerkiew w Komańczy wcześniej składała się z babińca, prezbiterium i nawy.  

Komentarze

  1. ciekawa jestem jak tam w środku wygląda.

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. To prawda, w Bieszczadach jest wiele takich urokliwych perełek.Pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Też jestem ciekawa jak wygląda wewnątrz. Była otwarta?
    Bardzo lubię drewniane cerkiewki.
    Pozdrawiam serdecznie:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, pocałowałam przysłowiową "klamkę". :-? Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Oj wiele, wiele jest do zwiedzania w naszych Bieszczadach i na moim kochanym Podkarpaciu .
    Ania

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam.
    Byłem tam i zrobiłem sobie mały rajd szlakiem dawnych cerkwii bieszczadzkich.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękna jest, szkoda, że nie udało Ci się wejść do środka!

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie omijam żadnej cerkwi, są cudowne!

    OdpowiedzUsuń
  8. Jest bardzo ładna i ja też tam byłam. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przeglądam Twój blog i jestem zauroczona zdjęciami, wnikliwością obserwacji, wrażliwością rzeczowego opisu Gratulacje. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze.

Popularne posty z tego bloga

Blog

11 Listopada - Święto Narodowe.

Miękinia-koncert akordeonowy.