Bazylika w Nysie.

To była ciepła październikowa sobota, a postanowiliśmy odwiedzić malowniczo położoną Nysę. To w samym centrum rynku znajduje się jeden z jego najcenniejszych zabytków, unikatowa gotycka bazylika. A jednocześnie to największa budowla sakralna w Nysie. W 2011 roku wpisano ją na listę polskich Pomników Historii. 





Zbliżamy się wolnym krokiem do niej.Zachwycają nas te gotyckie portale.To właśnie ta unikatowa budowla przyciąga nasz wzrok. Wchodzimy do środka, a tam wręcz ascetyczna skromność. 








Bazylika została zbudowana w latach 1424-30, co jak na ówczesne czasy było szybką budową. Tuż obok świątyni stoi niedokończona dzwonnica. To budowla sześcioprzęsłowa. Obecna świątynia jest czwartą stojącą w tym miejscu. Pierwsze dwie były romańskie. Trzecia powstała z inicjatywy biskupa Wojciecha, a czwartą obecną postanowili ufundować ówcześni miejscy radni. Jej architektem, a jednocześnie budowniczym był Piotr z Ząbkowic. Pierwowzorem dla nyskiej świątyni była ta gnieźnieńska. 






Chodziliśmy po tej unikatowej świątyni jak zaczarowani. Przyglądając się unikatowym nagrobnym epitafiom. W kościele pochowanych jest kilku nyskich biskupów, ale również mają tu swoje miejsce bogaci mieszczanie czy znamienici ówcześni rycerze. 






Nam oprócz tych unikatowych epitafiów podobał się ołtarz główny, był to ołtarz szafiasty. Ołtarze boczne przyciągały wzrok. 

Komentarze

  1. Urszula z Pomorza26 marca 2017 15:59

    Nigdy nie byłam w Nysie. Może kiedyś odwiedzę to miasto bo jest tutaj przepiękny kościół, który zobaczyłam dzięki Pani. Dosyć często odwiedzam ten blog ale mam problemy z zamieszczaniem komentarzy. Poprzednia oprawa bloga była bardziej czytelna. Teraz jest mi bardzo trudno "pogrzebać" w archiwum:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Olu !
      Komentarze wpisuje się łatwo, a ich opublikowanie też jest łatwiejsze. W prawym dolnym rogu masz " Opublikuj ". Na to klikasz i już jest komentarz opublikowany. Ty pierwsza zwracasz uwagę na ten problem. Nikt inny tego nie zgłosił.

      Usuń
    2. Urszula z Pomorza27 marca 2017 18:05

      Pani Moniko!
      Uważnie przeczytałam odpowiedź skierowaną dla Oli. Archiwum w dalszym ciągu jest nieczytelne z powodu ciemnego tła. Wiem i szanuję ponieważ jest to Pani blog i nie chcę niczego narzucać. Wrócę, gdy zmieni Pani szatę bloga. Myślę, że niebawem. W tym przypadku, bardzo często ten blog wygląda inaczej. Proszę mi wierzyć, takie zmiany nie przyczynią się do popularności bloga:)

      Usuń
    3. Droga Urszula!
      Poprawiła tło archiwum na jaśniejsze.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  2. Witam.
    Byłem w Nysie i zwiedzałem ten kościół i nie tylko.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne miejsce, a ponieważ jest na szlaku jakubowym (Camino) to pewnie dotrę tam pieszo - ale nie wiem kiedy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłam w Nysie i w tej bazylice. Jest piękna i posiada wiele cennych zabytków.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie byłam w Nysie i już bardzo tego żałuję!!
    Zachwycające miejsce !!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Amazing old church, a wonderful place to visit

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze.

Popularne posty z tego bloga

Blog

11 Listopada - Święto Narodowe.

Miękinia-koncert akordeonowy.