Łemkowie w skansenie z Nowego Sącza.

Sektor Łemków w tym skansenie jest jednym z większych jakie widziałam. Łemkowie to nacja, która niegdyś mieszkała na tych terenach. Dziś jest ich tu niewielu. Reszta jest rozproszona po całej Polsce. Historię Łemków poznałam w skansenie w Sanoku. W Nowym Sączu sektor łemkowski usadowiony jest tuż obok dworu i związanego z nim folwarku. 





Spacerując po skansenie zawitaliśmy przed łemkowską kuźnię, by ścieżką wiodącą dalej iść do niewielkiej zagrody.













W powietrzu unosił się zapach koszonej trawy i suszącego się siana. 







Łemkowie na tych terenach pozostawili po sobie wielką spuściznę w postaci budownictwa, obrzędów czy ubioru. 






Dla nas to była wspaniała lekcja historii. Móc zobaczyć chaty, których już niema na wsi. Poznać jak wówczas żyli mieszkańcy wsi łemkowskiej. 

Komentarze

  1. Ciekawy skansen i z pewnością wart był zobaczenia go i pokazania nam. Bardzo podobają mi się stare chaty. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Łemkowynę wolę widzieć "w naturze" np. na Beskidzie Niskim.
    Łemkowie to też spuścizna genetyczna, bo wielu z nich i ich potomków żyje pośród nas. sam mam takich znajomych i jestem z tego faktu bardzo dumny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj Moniko.
    Znam wielu Łemków i poznałem ich kulturę i zwyczaje. Jest ich dużo u nas, po tej zbrodniczej deportacji niby w ramach Akcji Wisła. Władzy chodziło tylko o ich rozproszenie i wynarodowienie, co się jej do końca nie udało. I bardzo dobrze.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze, że chociaż w skansenach można zobaczyć cząstkę poprzednich lat. Poznać życie naszych sąsiadów. Oglądając te zdjęcia poczułam klimat tych wsi. Spotkałam Łemków na moich terenach. Młodzi wpasowali się w nowe życie, starsi zapewne długo tęsknili za swoją ziemią

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem zafascynowana kulturą, obyczajami, budownictwem Łemków. Bardzo współczuję, że musieli opuścić swoją ukochaną ojcowiznę.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze.

Popularne posty z tego bloga

Blog

11 Listopada - Święto Narodowe.

Miękinia-koncert akordeonowy.