Kościół Św. Bartłomieja i Krzyża Świętego we Wrocławiu.

Na wrocławskim Ostrowie Tumskim oprócz katedry znajduje się również kościół noszący dwa wezwania Św. Bartłomieja oraz Krzyża Świętego.




Kościół czymś w rodzaju wotum, które złożył książę Henryk Probus. To wotum jest zakończeniem sporu jaki się toczył między księciem, a biskupem wrocławskim Tomaszem II. Z chwilą śmierci owego fundatora, fundacja nie dochodzi do skutku.





Świątynia była budowana etapami, najpierw powstało prezbiterium, a potem nawa oraz transept. Zostały one ufundowane przez biskupa Nankiera.




Dolny kościół był jednocześnie miejscem pochówku Henryka Probusa. Gdzie obecnie znajdują się jego szczątki nie wiadomo. Zaginęły w czasie II wojny światowej. Kościół miał burzliwe dzieje, jak większość kościołów w Polsce np. był magazynem, schronem dla ludności czy stajnią.




Naszą uwagę przykuły rzygacze. Odstające ze szczytów kościoła. A przed kościołem stoi pomnik poświęcony Janowi Nepomucenowi. Swoje ślady w tym kościele pozostawił również Mikołaj Kopernik, który należał do zgromadzenia wrocławskich kanoników. 

Komentarze

  1. Wow!
    Wspaniała budowla. Jestem pod wrażeniem jej piękna.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna, strzelista budowla. Robi wrażenie.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniały, monumentalny i piękny
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj Moniko.
    Lubię Ostrów Tumski i jego budowle.
    Kiedyś na nim była moja firma - pracewnie konserwacji zabytków.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  5. Wpadłam by się nim zachwycić.
    U mnie znowu zagościły trolle.
    Nie mam pojęcia dlaczego się przyczepiły.
    Usunę ich komentarze, to zlikwiduję również komentarz miłej blogowiczki.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze.

Popularne posty z tego bloga

Blog

11 Listopada - Święto Narodowe.

Miękinia-koncert akordeonowy.