Zamek Tenczyn w Rudnie.

Zawitaliśmy do wsi Rudno to tutaj znajdują się ruiny zamku Tenczyn, zamek ten należał do bogatego rodu Tęczyńskich. Bardzo często był nazywany drugim Wawelem, może to dlatego, że tak jak Wawel miał krużganki. Przez barbakan wiodła droga, aż do wewnętrznego dziedzińca. Z blanek strażniczych obserwowano cały przejazd. By móc w każdej chwili odeprzeć atak. 





Możemy tylko się zastanawiać jak zamek wyglądał w czasach swojej świetności. Czy jego komnaty były urządzone z wielkim przepychem, czy też może były ascetycznie skromne. Tego nigdy się nie dowiemy. Zamek powoli odzyskuje swoją świetność.




Budowla ta ucierpiała w czasie potopu szwedzkiego. Wszystko przez plotkę rozpuszczoną przez Lubomirskiego jakoby regalia koronacyjne zostały umieszczone na tym zamku. Choć były tak naprawdę gdzie indziej. Plotka ta spowodowała, że Szwedzi myśląc, że tutaj są insygnia królewskie oraz inne precjoza, najechali na zamek. Przekonali się, że perfidnie ich oszukano. Niestety w ich odwecie za to oszustwo ucierpiał zamek. Po prostu spalili cały zamek. 





Tak naprawdę nie wiadomo kiedy jeden z Tęczyńskich zaczął budować swoją rodową siedzibę. Po śmierci ostatniego z Tęczyńskich, zamek przechodzi w ręce rodu Opalińskich. Opalińscy nie mieszkali na zamku, jednak o niego dbali. 



Potem nastali Sieniawscy, a po nich Czartoryscy, jednak nawet oni nie potrafili przywrócić zamkowi dawną świetność. Powoli popadał w ruinę. 




Nad barbakanem herb ostatnich właścicieli tego zamczyska Potockich. 

Komentarze

  1. Miałem dzisiaj tam jechać, ale od rana deszczowo bardzo. Byłem dawno, teraz chciałem porównać zamek po renowacji. Na zdjęciach wygląda ciekawie.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam.
    Fajne zdjecia, a to moje klimaty.
    O zamku w Tenczynie słyszałem, ale tam nie byłem. A szkoda.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  3. Znam ten zamek. Chętnie go odwiedzam.
    Niestety, nigdy nie byłam gdy są tam imprezy.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze.

Popularne posty z tego bloga

Blog

11 Listopada - Święto Narodowe.

Miękinia-koncert akordeonowy.