Maziarze wystawa w sądeckim skansenie.

W skansenie była wystawa poświęcona maziarzom.
Maziarze handlowali smarami i mazią.

Ze swoim towarem jeździli po całej ówczesnej Europie. To byli głownie Łemkowie, którzy zamieszkiwali wieś Łosie. To mieszkańcy tej wsi trudni się tym handlem. Na początku była to kołomaź. wytwarzano ją z odpadów sosnowych. 





Były tam eksponaty, które pokazywały w uproszczony sposób wytwarzania tej mazi. Czuć było opary denaturatu. W kociołku umieszczonym nad prowizorycznym palnikiem wyrabiano smary. W XIX i na początku XX wieku wszyscy mieszkańcy wsi Łosie zajmowali się tym handlem. 





Gdy popatrzyliśmy na ówczesną mapę, to zauważyliśmy, że ich drogi sięgały także w głąb Rosji. 


Po II wojnie światowej handel mazią i smarami technicznymi się załamał. Jeszcze co poniektórzy mieszkańcy wsi Łosie się tym zajmowali do lat 60-tych XX wieku. Dziś, że taki zawód kiedyś istniał dowiadujemy się z wystaw w skansenach. 

Komentarze

  1. Witam.
    Lubię takie ciekawe muzea i skanseny.
    Bardzo ładne zdjęcia.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  2. jak ja uwielbiam takie drewniane wnętrza...

    OdpowiedzUsuń
  3. Zastanawiam się czy widziałam wystawę poświęconą maziarzom?
    Nie pamiętam. Może mam sklerozę?
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawe, ciekawe......
    Pozdrawiam bardzo cieplutko;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. O takim maziarzu czytałam w powieści Walerego Łozińskiego "Zaklęty dwór", dzięki handlowi różnymi smarami i mazią mógł jeździć po całym terenie i nie był zatrzymywany przez zaborców.
    Chyba też takiego maziarza widziałam w Biskupinie.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Cieszę się, że tu jestem. Poznałam nowy świat z Twojego posta. Pozdrowienia i serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  7. Great post! now i follow you on Google +i hope you follow me too! kiss! ☺

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze.

Popularne posty z tego bloga

Blog

11 Listopada - Święto Narodowe.

Miękinia-koncert akordeonowy.