Kościół w Rymanowie.

W Rymanowie znajduje się przepiękny kościółek. Świątynia jest p.w. Św. Wawrzyńca. Został on zbudowany przez Józefa z Tęczyna Ossolińskiego. Wyłożył on na ten cel własne fundusze. Początki parafii są datowane na rok 1412. Kiedy to dekretem Władysława Opolczyka powstała osada dziś zwana Rymanowem. 





Świątynia stoi na niewielkim wzniesieniu. Fasada jest bardzo skromna, co daje wrażenie, że i wnętrze jest równie skromne, to tylko złudzenie. Wnętrze jest przepiękne i nie przeładowane barokowymi zdobieniami. 




Dzieje świątyni są bardzo burzliwe. Przez 22 lata służyła Arianom jako zbór. W ołtarzu głównym jest wizerunek Matki Boskiej Bolesnej. Obraz został namalowany na desce. Wg. dokumentów został podarowany przez króla Władysława Jagiełłę.




Świątynia jest rymanowskim unikatem. W jednej z kaplic kościelnych znajduje się ariański pomnik nagrobny.



Na zewnętrznej fasadzie właściwie tuż nad drzwiami widzimy herb ówczesnego papieża. 

Komentarze

  1. Przejeżdżałam przez Rymanów. Żałuję, że nie odwiedziłam tej świątyni.
    Lubię poznawać takie miejsca. Mają nam wiele do zaoferowania.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne wnetrze kościólka serdecznoąsci pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Interesujący kościół. Tyle się mija kościołów w czasie podróży, rzadko do nich zaglądamy. A szkoda, bo czasami nie można wyjść z podziwu dla ich piękna.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja się zatrzymałam przy nim w czasie podróży gdzieś tam, ale oglądałam go tylko z zewnątrz. Podoba mi się wnętrze też. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajne są takie perełki w polskich małych miejscowościach!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze.

Popularne posty z tego bloga

Blog

11 Listopada - Święto Narodowe.

Miękinia-koncert akordeonowy.